1999年にデヴューして以来、現代美術の領域でアニメーションをインスタレーションとして展開し続けてきた束芋氏。近年は海外での作品発表を中心とし、なかでも舞台芸術とのコラボレーションは注目に値します。まさにアニメーションという表現と共に旅を続ける束芋氏の最近の活動内容をお話いただくとともに、近そうで他所であるインスタレーションとアニメーション映画という2つ表現の交わる地点に迫ります。(聞き手=岩崎宏俊)
GUEST PROFILE
-
-
束芋 ( Tabaimo )
手書きドローイングと日本の伝統的な木版画を思わせる色彩を用いたアニメーション・インスタレーションで知られ、現代日本社会に潜む問題をシュールでシニカルに表現。2011年、第54回ヴェネチア・ビエンナーレ国際美術展に日本代表として参加。2006年にイスラエルのバットシェバ・ダンス・カンパニーのオハッド・ナハリンとのコラボレーションを皮切りに、様々な舞台コラボレーションに取り組んでいる。2016年、映像芝居「錆からでた実」(東京芸術劇場 シアターイースト公演)を演出。この舞台作品は、2020年に米国4都市を巡回した。2022年サーカスアーティストヨルグ・ミュラーとのコラボレーション作品「もつれる水滴」が世界初演として日本ツアーを行い、同年秋、フランス4都市を巡るツアーを開催。2022年にドイツのフォルクヴァンク美術館にて新作インスタレーション作品を発表。2023年にはコペンハーゲンのGL Strandにて大規模個展を開催。
Well known for animated installations which use drawings and coloration that evoke the hand-made nature of traditional Japanese woodblock prints, offer a surreal, complex and sometimes disturbing vision of contemporary Japanese society. In 2011, she represented Japan at the 54th International Art Exhibition, La Biennale di Venezia. She has begun to work on a variety of stage collaborations, beginning with a collaboration with Ohad Naharin of Israel’s Batsheva Dance Company in 2006. In 2016, she directed the performance, “Fruits borne out of rust. This performance work toured the U.S. in 2020, traveling to four U.S. cities. This year, the work “Tangled Drop”, a collaboration with circus artist Jörg Müller, toured Japan as the world premiere. And a tour of France had just finished at the end of last year. A new installation work was presented at the Folkwang Museum in Germany in 2022. And a large-scale solo exhibition at GL Strand in Copenhagen was held in 2023.