初長編『音楽』がオタワ国際アニメーション映画祭長編グランプリを獲得、日本のみならず世界数カ国で公開された岩井澤健治。実写映画の鬼才・石井輝男に師事した岩井澤にとって、独特のかたちでロトスコープを用いた『音楽』にたどり着くまで道のりは、アニメーションを用いていかに「映画」を作るのかを探る、試行錯誤のプロセスだった。本トークでは、見たことのない長編作品への道なき道を行くプロセスと、自主配給の戦略などが振り返られる。
(聞き手:田中 大裕 [映画/アニメーション研究者、tampen.jp編集長])
Kenji Iwaisawa, whose first feature film ONGAKU: OUR SOUND won the Feature Film Grand Prix at Ottawa and was released not only in Japan but also in several countries around the world, studied under the live-action filmmaker Teruo Ishii. For him, the path to complete ONGAKU: OUR SOUND, which uses the rotoscoping in a unique way, was a process of trial and error as he explored how to make a “film” with the method of animation. In this talk, he will talk about his career that took the road less traveled.
PROFILE
-
岩井澤健治 ( IWAISAWA Kenji )
1981年生まれ、東京都出身。 高校卒業後、実写映画のスタッフとして石井輝男監督に師事。 その傍ら独学でアニメーション制作を始め、08年に短篇「福来町、トンネル路地の男」を発表。 長篇第1作となる「音楽」は自主制作体制で7年半の歳月をかけて完成後、2020年1月11日より劇場公開され、約9ヶ月に渡ってロングラン上映された。
Born in 1981 in Tokyo. After graduation from high school studied with director Teruo Ishii starting from feature film production then moving on to animation. First animated work “Fukuraicho man in the tunnel maze” was completed in 2008. His first independent feature animation “On-Gaku: Our Sound”, which it took seven and a half years for him to complete, was released in theaters on January 11, 2020 and screened in many theaters in Japan for 9 month.