アニメーションという表現技法は、いま、「映像」もしくはビジュアル・アート全般においてどのような位置を占めているのか? 東京都写真美術館学芸員、恵比寿映像祭キュレーターで、話題となったエキソニモ展(本展覧会にも広義の「アニメーション」が多く使われている)も手掛けた田坂博子が、フェスティバル・ディレクター土居伸彰との対談のなかで、映像としてのアニメーションの現在の位置づけを探る。
What is the current position of animation as a medium of expression in the moving image, or in the visual arts in general? Hiroko Tasaka, curator at the Tokyo Metropolitan Museum of Photography and the Yebisu International Festival for Art & Alternative Visions, and also responsible for the much-discussed exhibition of Exonemo (in which “animation” in the broadest sense of the word is often used), explores the current position of animation as moving image in a conversation with Festival Director Doi Nobuaki.
GUEST PROFILE
-
田坂博子 ( HIRAO Takayuki )
東京都写真美術館学芸員/恵比寿映像祭キュレーター 主な企画に「エキソニモ UN-DEAD-LINK アン・デッド・リンク」(2020)、「エクスパンデッド・シネマ再考」(2017)、「アピチャッポン・ウィーラセタクン 亡霊たち」(2016−17)、[第2-12回]恵比寿映像祭(10、12回はディレクター、他は共同キュレーター)など。
Curator of the Tokyo Photographic Art Museum/Yebisu International Festival for Art and Alternative Vision. She has curated “exonemo UN-DEAD-LINK” (2020), “Japanese Expanded Cinema Revisited” (2017) , and “Apichatpong Weerasethakul: Ghosts in the Darkness” (2016–17) etc. She was a director of Yebisu International Festival for Art & Alternative Visions 2018 and 2020, which she has worked as one of the curators since 2009.